Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
Gå til forsiden
Dankort betaling MobilePay betaling Visa / Visa Electron betaling Mastercard betaling Maestro betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
FORSIDE       ALUFÆLGE       DÆK       DÆK TIL BILMODEL        SÆNKNINGSSÆT       STÅLFÆLGE       TILBEHØR       SHOWROOM       INFO SIDER       KUNDECENTER       KONTAKT
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Find de rigtige dæk
  - Find de rigtige alufælge
  - Dækstørrelse Guide
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - Helårsdæk
  - Er helårsdæk gode nok ?
  - Forskel Sommerdæk / Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - UHP Dæk
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Hvilke fælge passer til min bil ?
  - Alufælge til varevogn
  - Alufælge til Elbiler
  - Dæk til Tesla og Elbiler
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Centreringsringe
  - Dæktryk
  - Dæk mønsterdybde
  - Pas på dine dæk!
  - Dæk med fælgbeskyttelse
  - Alder på dæk
  - Brug af momentnøgle
  - TPMS Ventiler & Sensorer
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
Dæk og Alufælge
  - Barum Dæk
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - CMS alufælge
  - GMP Wheels
  - Performance Wheels
  - Platin Wheels Alufælge
  - RIAL alufælge
  - Ronal alufælge
  - Speedline Corse Alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Billigste dæk - ikke de dårligste
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Continental WinterContact TS 870
  - Falken Azenis FK510
  - Falken Azenis FK520
  - Falken Azenis RS820
  - Falken HS01 Vinterdæk
  - Falken HS02 Vinterdæk
  - Falken HS02 Pro Vinterdæk
  - Vinterdæk med fælge
  - Vinterdæk med stålfælge
  - Sumitomo er det samme som Falken
  - Sommerdæk Test 2021
  - Vinterdæk test 2020
  - Vinterdæk test 2021
  - Køb TPMS ventiler billigt

Historien bag alufælge!

Historien bag alufælge!

Historien bag alufælge starter helt tilbage omkring 1924, tæt på 100 år tilbage. Dengang var grunden til alu nok lige så meget praktisk som elegant.

Hvad er alufælge ?

I dag er der stort set alufælge på alle biler, de er ikke til at tænke væk fra bilbranchen. De bruges i dag mest som et styling-element, der kan give din bil det individuelle look du ønsker. I starten så det dog noget anderledes ud, der var ideen med aluminiumsfælge et mere praktisk valg end smart.

De første fælge der kom var lavet af stål og til dels aluminium. De var typisk sammensat af flere dele ( i dag kendte som dyre splitfælge ). Hvilket gjorde produktionen nemmere og billigere. I dag er alufælge der sættes sammen af flere dele nok mere noget for high-end kunder.

Den typiske alufælge som vi kender den, er kommet frem omkring 1980. Her blev det moderne at bruge dine fælge som en del af bilens styling. Derfra har alufælgen kørt sit sejrstog indtil i dag. I mange år var de stadig tilkøb og man fik som standard stadig stålfælge på. Stålfælgen er i dag stort set blevet skubet over til den kolde årstid og købes kun med vinterdæk.

Alufælgen i 1924

I 1924 kom de første rigtige alufælge, men de var langt fra som vi kender dem i dag. Det var Bugatti der brugte dem i deres Type 35, hvor fælge og bremsesystem blevet bygget sammen. Her gav alufælge en vægtreducering der igen gjorde bilen hurtigere. Sammenbygningen af fælge og bremser betød af fælgen var med til at køle bremserne.

Efter krigen kom de f.eks. frem på Cadillac, der midt i 50'erne introducerede Sabre-spoke aluminiumsfælge. Det var dog kun centerdelen der var af aluminium, der så var boltet til en stålramme. Disse fælge sad standard på en Eldorado og kunne tilkøbes på andre modeller. Alufælgen vi kender vi stadig langt fra født, men den var på vej til at blive en luksusvare, man kunne sætte på som ekstra detalje.

Siden har alufælgen udviklet sig, og gennem årene er der blevet lagt mere og mere vægt på designet. Hovedårsagen til den blev så populær var at den med lavere vægt bød på samme egenskaber og en stivere ramme.

Historien bag alufælge! 2

Alufælgen blev en luksusartikel!

Op igennem årene blev alufælge til standard på dyre biler. Biler som Chevrolette Corvette, Ford Mustang, Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, Lamborghini Miura, AC Cobra, Porsche, Mercedes osv. At have alufælge på sin bil var et tegn på at man havde betalt ekstra, at man gik op i sin bils udseende og havde penge til luksus.

De dyre mærker satte dagsordenen og ville man have en fed bil, så skulle der alufælge på. Hvor de i starten kun sad på de dyrer bil, monteret fra fabrikken. Så kom de omkring 1980 rigtig frem som et produkt man kunne købt til alle biler. Modellerne væltede frem og man kan få et utal af forskellige designs på forskellige størrelser. Jo størrer din fælge var, jo dyrer var den. Ideen med at den skulle spare vægt var ikke længere helt så vigtig, da bilerne havde fået langt flere hk. Alufælgen var blevet er styling-element, der skulle gøre din bil smarte og dermed også dig.

Siden 80'erne er producenter af alufælge skudt op over hele verden. Nogle af dem producerer udelukkende for bilfrabrikanterne og laver det vi kalder originale fælge. Andre har specialiseret sig i at lave helt bestemte designs der kan bruges på tværs af bilmærkerne. En af dem der blev mest kendt som en luksus alufælge var mærket BBS. Deres alufælge er stadig reference for nogle bestemte modeller.

Størrelsen på alufælge!

I dag kan du få alufælge fra 13" og op til 24" ( der findes endda endnu større ). Størrelsen har dog ikke nogen teknisk vigtighed ud over at der skal være plads til bremserne. Derfor ser man også at større biler med større bremser, tit kører med minimum 17" eller 18" fælge. Bremserskiverne er blevet så store fordi bilerne er blevet tungere. Ud over disse tilfælge er størrelsen blot ren og skær styling. Jo større alufælgen bliver, jo federe syntes vi den er.

Den store alufælge betyder at dækket bliver lavere og lavere. Bliver dækket under 35% af bredden, kalder vi det lavprofil. Dækket tilbyder nu ikke længere særlig meget fjedring, hvilket giver en stivere og mere kontant bil. Denne egenskab elsker folk med hurtige biler, her får du til dels et bedre vejgreb når der skal køres stærkt.

Er komforten vigtigere end voldsomt vejgreb, så er det med at gå en tomme ned i størrelse og få mere luft i dækket. Dækket hjælper således med at fjedre og en bedre komfort opnås. Hvis du gerne vil vide mere om hvordan du beregner dækstørrelse når du gør fælgen større/mindre, så KLIK HER.

Vil du gerne se hele vores udvalg af alufælge, så besøg vores online showroom - KLIK HER.

Alufælge

 

 
Reklamer
artcars.dk
 
Alufælge mærker:
Alutec
ATS
Brock
CMS
GMP
Platin
Rial
Ronal
Speedline
Dæk mærker:
Bridgestone
Continental
Dunlop
Falken
Goodyear
Michelin
Pirelli
Sumitomo
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Betal med Viabill
Kontakt
Nyhedsbrev
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Modtag vores nyhedsbrev med Tips, Nyheder & Tilbud

Alutec Alufælge ATS Alufælge Brock Alufælge CMS alufælge GMP alufælge Platin alufælge Rial Alufælge Ronal Alufælge Speedline Corso Alufælge

 

webshop mærket   ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook ArtCars på Tik Tok
© Copyright ArtCars.dk. Alle billeder og tekster på websitet er copyright beskyttet og al kopiering uden særlig tilladelse er forbudt. Kopiering og affotografering af websiden med salg for øje er forbudt iflg. ophavsretsloven § 1 og 2. Vedkommende der overtræder dette vil iflg. § 38 blive afkrævet vederlag og retsforfulgt. Powered by Intelitech Web.
betal med Dankort betal med MobilePay betal med VISA betal med Mastercard betal med Maestro betal med Viabill betal med Bankoverførsel betal med JCB