Sommerdæk bevis deres sande natur i vådt føre!
Et sommerdæk er som allerede nævnt krævet mest når du kommer ud i regnvejr, det er derfor vigtigt at dækket har tilstrækkeligt møntserdybde til at kunne få vandet væk under dækket, så du ikke mister vejgreb og ender med at opleve aquaplaning. F.eks. har et dæk med kun 4 mm mønsterdybde kun 11% kontakt med vejbanen ved cirka 120 km/t i vådt føre.
Danmark har et lovkrav om at der SKAL være minimum 1,6 mm mønsterdybde, men vi anbefaler at du ikke kører med mønsterdybde der er lavere end 3 mm, nye dæk har til sammenligning cirka 8-9 mm mønsterdybde.
Mønstertypen på dækket er meget forskellig, om det er med eller uden rotation ( asymmetrisk eller symmetrisk ). Det er alt efter hvordan dækket er konstueret til at skulle lede vandet væk under dækket. Dette ses typisk på dækket side i form af en pil og ordet "roation" der viser hvad vej dækket skal rotere.
Helårsdæk eller Sommerdæk ?
Mange tror at deres sommerdæk er et helårsdæk, hvilket bestemt ikke er tilfældet. Helårsdækket er nærmere et vinterdæk hvor producenten har forsøgt at tilføje nogle af egenskaberne fra sommerdækket.
Du kan som håndregel altid forvente at et helårsdæk ikke giver dig optimal vejgreb og køre-egenskaber, hvad end det er vinter eller sommer.