Sommerdæk - hvad er det ?
Et sommerdæk er specielt indrettet til kørsel om sommeren. Derfra kommer navnet naturligvis også.
Dækket har en speciel gummiblanding der er optimeret til at køre i varmere vejr. Derfor fungerer dækket også bedst når temperaturen er over 7 grader. Kommer temperaturen under de 7 grader vil dækket blive hårdere og ikke længere være fleksibelt. Det betyder at du begynder at miste vejgreb. Omvendt er gør dækket sig utrolig godt selv på de varmeste veje. Her sørger for blandingen for at dækket ikke bliver FOR blødt, så du det "glider" og dermed mister vejgrebet.
Mønsteret på et sommerdæk er lavet med en del glatte områder. Det giver et utrolig godt greb i en tør vej. Samtidig har det bredde kanaler der typisk går rundt om dækket. Disse har til opgave at samle vandet under dækket, dermed kommer du ikke "op" og køre på vandet, hvilket giver fænomenet akvaplaning. Der sidder og små riller på tværs af dækket, der både sørger for fleksibilitet og er en kanal vandet kan komme ud under dækket via.
Sommerdæk sørger også for den bedste mulige økonomi om sommeren. Da rullemodstanden på et sommerdæk normalt er mindre end hos et vinterdæk.
Vinterdæk - hvad er det ?
Et vinterdæk er som navnet også her siger, indrettet til kørsel om vinteren når vi har det kolde vejr.
Dækket har en gummiblanding der optimeret til brug under 7 grader. Hvilket er her sommerdækket normalt melder pas. Blanding gør at dækket forbliver fleksibel selv ved hård frost. Det er også det der sikrer dig at dit vejgreb forbliver perfekt. Bliver dit dæk hårdt om vinteren, så mister du fleksibiliteten og dermed både vejgreb, sikkerhed og komfort. Det bløde gummi sørger nemlig også for at grov is på vejen ikke føles helt så hårdt at køre på.
Mønsteret på vinterdækket er noget anderledes end hos sommerdækket. En af de ting man specielt kan se hvis man går tæt på, er de mangle små lameller i dækket. Det er masser af små riller i større flader, som gør at dækket er delt endnu mere op. Ved at have de mange små lameller i dækket, bliver det langt mere fleksibel. Specielt på is og i sne, vil du her opleve en utrolig forbedring i vejgreb og kontrol. Et sommerdæk vil køre overpå sneen og islaget, et vinterdæk griber fat i det.
Mønsteret har typisk også bredde kanal der leder ud mod siden. Det gør at dækket for nemmere ved at presse, vand og sne væk under dækket. Igen er det en funktion, der sikrer at du kommer ned og får fat i selve vejen.
Facit
Det gælder om at have det rette dæk på til årstiden. Har du ikke det, så vil ikke længere køre nær så sikkert. Et vinterdæk bliver typisk for blødt om sommeren, det gør at du godt kan "slingre" lidt mere på vejen. Specielt ved kørsel på motorvejen. Et sommerdæk har ikke nær samme vejgreb om vinteren. Faktisk kan du bremse over 2,5 gange dårligere med et sommerdæk om vinteren, end ville på et vinterdæk.
En ting der ikke er nævnt her er helårsdækket. Det er alternativet til de 2 andre dæk. Det er dog et alternativ for dem der ikke GIDER skifte, eller ikke har muligheden. Sikkerhed og komfort er ikke nær den samme på noget tidspunkt af året.